Daně a odvody na volné noze

Na volné noze

Mnoho lidi má před začátkem podnikání na volné noze obavy s problematikou daní a odvody státu. Proto jsem se rozhodl udělat článek na toto téma a osvětlil tuto problematiku. Musím na začátek říct, že to není nic složitého, co by se nedalo zvládnout. Při pohledu na daně a dovody, co vše vlatsně musím, si musím uvědomit, v jaké roli vlastně jsem:

  1. Mám zaměstnání a chci podnikat v rámci vedlejší činnosti
  2. Jsem student a chci podnikat v rámci vedlejší činnosti (studentovi platí zdravotní a sociální stát)
  3. Jsem samostatně výdělečná osoba a mám to jako hlavní pracovní činnost (OSVČ)

Nejprve si ale stručně řekneme, na co je vlastně třeba při podnikání po vlastní dráze po stránce odvodů myslet. Možná se bude zdát na první pohled, že je toho docela hodně, ale nemějte obavy, některé záležitosti musí řešit jen lidé v určitých situacích.

  • Živnostenský list - ten je nutno založit v případě, že Vaše podnikatelská činnost je soustavná, není často přerušovaná a věnujete se jí prostě naplno. Živnost nemusíte zakládat dokud nevyděláte více jak cca 30 tis za daný rok. Pokud předpokládáte, že vyděláte více, nebo jste už vydělali více, je nutno si založit živnostenský list na živnostenském úřadě. Poplatek za zřízení živnostenského listu je jednorázově 1000 Kč.
  • Sociální pojištění - se zřízením živnostenského listu a překonání hranice asi 30 tis za rok se zároveň musíte podat informaci na úřad sociálního zabezpečení. Většinou to za Vás udělá přímo živnostenský úřad. Následně musíte jednou za rok do konce dubna podat přehled o Vašich příjmech, ze kterého úřad spočítá zda musíte něco doplatit za předešlý rok a také Vám určí minimální měsíční zálohy na aktuální rok. První rok s živnostenským listem nemusíte platit úřadu nic. Abyste museli další rok platit minimální měsíční odvody, které činí něco přes 2 tisíce, musíte vydělat alespoň 71.950 Kč. Pokud se Vašemu podnikání bude dařit a budete vydělávat čím dál více, bude se měsíční záloha zvyšovat a taky budete každý rok doplácet na sociálním pojištění po podání přehledu do konce dubna. 
  • Zdravotní pojištění - se zdravotním pojištění je to podobné jako se sociálním pojištěním, ale je zde rozdíl, zda máte podnikání jen jako vedlejší činnost při zaměstnání nebo jako hlavní činnost.  Pokud podnikáte při zaměstnání měsíční zálohy platit nemusíte a úřad Vám případný doplatek urči po podání přehledu. U podnikání na hlavní činnost budete muset platit měsíční povinné zálohy, které činí něco přes 2 tis. Více zde.
  • Daňové přiznání - daňové přiznání neboli daň z příjmů fyzických osob se podává pokud Vaše příležitostná činnost převýší limit 30 tis za rok (příležitostné příjmy) a nebo pokud máte podnikání jako hlavní činnost. Daňové přiznání musíte podat do 1. dubna. Finanční úřad Vám po té vypočítá daň za předešlý rok, kterou musíte zaplatit. Částku, kterou jste vydělali, můžete u většiny typů živnosti ponížit o tzv. paušál, který se pohybuje od 40% do 80%. Tímto paušálem si snížíte Váš zisk a platíte daň pouze ze zbytku výdělku. Je zde nutno myslet na to, že pokud Váš zisk převýší určitou částku, tak budete muset platit daň dvakrát ročně jako zálohu.
  • Plátcovství DPH - Plátcem DPH se povinně stanete pokud Vaše příjmy z podnikání převýší 1 milion korun za 12 předešlých měsíců. Taky je zde možnost se stát plátcem DPH dobrovolně, pokud Vám to finanční úřad schválí. Být plátcem DPH má výhody i nevýhody. V případě že spolupracujete s firmami, které jsou taktéž plátci DPH, většinou to pro Vás nemá žádnou nevýhodu. Naopak u všech věci zakoupených k podnikání můžete odečíst DPH a tím si snížite cenu. Pokud ale podnikání pro normální zákazníky, kteří nejsou firmy, tak musíte k ceně za výrobky nebo služby příčíst DPH, které musíte odvézt státu a tím se Vám defacto sníží zisk. Je nutno počítat taky s tím, že nově zřízení plátci DPH musí měsíčně podávat přehledy (DPH a kontrolní hlášení) finančnímu úřadu a odvádět DPH každý měsíc. Více v článku plátce DPH a jeho povinnosti.
  • EET - pokud je Vaše podnikání v sektoru ubytování nebo ve stravovacích službách nebo maloobchod či velkoobchod budete muset řešit EET. Pokud pracujete on-line a přijímáte platby pouze převodem tato povinnost není nezbytně nutná. Více v článku EET
  • Datová schránka - datovou schránku je vhodné si založit, pomůže Vám to při posíláním přehledu úřadům a komunikaci s úřady. Můžete tak posílat své přehledy on-line a nemusíte defacto na úřady chodit osobně. Taktéž Vám to pomůže řešit komunikaci s úřady, když jste v zahraničí.
  • Faktury - doporučují vydávat faktury kdykoliv, kdy něco prodáte svým prvním zákazníkům. Můžete použít on-line dostupné webové stránky, kde si faktury vytvoříte rychle a mnohy zdarma. Mezi známe služby patří: idoklad.cz, mpohoda.cz nebo fakturoid.cz.
  • Náklady - pokud si neuplatňujete paušál v daňovém přiznání nebo ještě nevíte, zda ho uplatňovat budete nebo pokud jste plátci DPH, uchovávejte si všechny doklady za služby nebo výrobky, které nakoupíte pro Vaše podnikání. Můžete na tom ušetřit.
  • Byrokracie - jak vidíte, zdá se, že je byrokracie docela dost, ale pro drobné živnostníky nebo začínající podnikatele je nutno řešit pouze přehledy úřadům. 

Najměte si účetní a nemusíte nic řešit

Pokud Vám výše zmíněné pojmy způsobují husí kůži a máte z toho strach, není nic lepšího než si sehnat účetní, domluvit si s ní schůzku a promluvit si s ní, co musíte a co nemusíte. Např. moje účetní za mne vyřeší naprosto vše a já jí jen zasílám každý měsíc podklady v podobě vydaných a přijatých faktur. Účetní Vás nemusí stát mnoho. Pokud je Vaší povinnosti pouze jednou za rok poslat všechny ty přehledy úřadům, může Vás účetní stát něco přes 1000 Kč ročně. Pokud budete potřebovat řešit DPH nebo zaměstnance, začíná cena za služby účetní na několika stokách měsíčně.

Účetní od zaměstnavatele

Pokud jste stále zaměstnání je možno se na konci roku domluvit s Vaším zaměstnavatelem a požádat ho, zda by Vám nedal kontakt na firemní účetní, která Vám s přehledy pro úřady pomůže. Já tak například v začátcích svého podnikání neřešit defacto nic. Vše za mne vyřešila firemní účetní mého zaměstnavatele.


Pokud byste měli dotazy, připomínky nebo nějakou Vaši zkušenost, napište mi jí prosím do komentáře dole. Pokud se Vám navíc článek líbil, tak ho prosím sdílejte na svém Facebooku. Tím vším mi pomůžete v motivaci psát další články z mých cest.

Článek byl publikován: 26. 11. 2018